onsdag 28 maj 2014

Liten update från vecka 18 och framåt

Kan inte fatta att jag om exakt 2 veckor sitter på flyget mellan New York och London... Det är helt sjukt hur fort tiden har flugit fram nu det sista!

På söndagen efter att familjen åkt  hade vi bönegrupp i kyrkan. Jag kommer ihåg att jag sa till dem att det kändes som lång tid innan jag skulle komma hem och se min familj igen, men nu sitter jag här....

Vecka 18
På måndagen när skolan började så kände jag mig så done med skolan! Jag kände att jag bara ville åka hem. Klar liksom. Efter att ha varit borta i 3 veckor så var det svårt att komma tillbaka in i skolmotivationen... Speciellt eftersom det inte räkans! Det var också ganska svårt att gå tillbaka till att ha träning varje dag efter skolan. Jag kände mig så klar där med! Tyckte ju inte att det var kul i slutet...
Efter skolan var det Young Life, och det var sista vanliga gången för terminen.
På torsdagen gick vi ut och åt med kören och kollade på en musikal. Det var väldigt kul! Det finns så många trevliga personer i min kör som jag inte pratat med så mycket fören nu.
Under helgen hängde jag med Pia och Erika och vi scrapbook-ade och pratade. Vi låg också ute i solen ett litet tag, innan det blev för varmt.
På söndagen hade vi ett utbytesstudent-möte som handlade om vår hemresa. Det kändes så konstigt att sitta där och lyssna på hur vi skulle säga hejdå till våra familjer och så. Vi gjorde tavlor till våra värdfamiljer och skrev tack-tal. Efter det gick jag och Pia och kollade i lite secondhand butiker, och jag hittade en potentiell  balklänning till nästa år.

Vecka 19
På måndagen var det avslutning för Young Life. Det kändes konstigt att säga hejdå till så många. Vi seniors fick dela en livserfarenhet, och jag sa: Ta vara på era familjer och syskon, för det är först när ni flyttar iväg som ni kommer inse hur mycket de betyder för er, och hur lyckliga ni är som har dem.
Så var det för mig i alla fall. Det var först när jag flyttade till USA som jag insåg hur tacksam jag är som har en så bra familj hemma i Sverige.
På onsdagen hade vi vår sista friidrottstävling. Äntligen! Jag hoppade längdhopp och tresteg. Det gick sådär... Fast nytt personbästa blev det ändå!
På fredagen åkte jag och The finer things ut till Vina, som är ett kloster utanför Chico. De som bor här tycker att det är coolt, jag tyckte det var coolt, men för en som kommer från Europa, där det faktiskt finns historia, var det inget särskilt. När vi kom tillbaka till Chico gick vi ut och åt och efter det gick jag, Rachel, Tara och Emily och köpte glass och bara njöt av den varma kvällen.
På lördagen höll jag på att fixa med blommor till Prom hela dagen. Vid 16.30 tiden kom Pia över och vi gjorde oss klara för att gå på Prom. Erika kom över och vi åkte ut till fruktträdgårdarna utanför Chico och tog kort. Efter det beställde vi hem mat och pratade. Vid 21.00- tiden körde Erika oss där Prom var.
När jag kom in fick jag en chock! Folk hade varnat mig om att folk inte kan dans i USA, men att det var så illa visste jag inte!  Tjejerna gned sin rumpa mot killarnas skrev, och killarna vaggade fram och tillbaka. Jag visste inte vart jag skulle kolla! Jag tackar Gud för att ingen kille hade frågat mig att gå på Prom med dem, så jag hade Pia som min date. Vi hängde med en grupp av kompisar, och vi stod i en ring och dansade normalt. Vid 23.00 tog det slut och Kristy kom och plockade upp oss. När jag och Pia kom hem så väntade vi på att Connor och några till skulle komma över. När de kom så badade vi i poolen och i bubbelpoolen. Vi tände en brasa och sedan somnade vi alla framför en film. Jag vaknade vid 4 tiden och gick in och la mig i min säng. Så Prom var en bra upplevelsen, jag är glad att jag gick, men det kändes mer som en skoldans på högstadiet. Vilket det en en gång är typ.

På söndagen sov jag till sent och sedan satt jag med mina läxor ända fram till middagen. Det var nämligen mors dag, så vi firade Kristy lite.

Vecka 20
På måndagen hade vi inget Young Life och ingen träning, så jag gick till gymmet efter skolan.
På onsdagen gick jag till One-mile med Pia, Natalie och Emily och vi låg och solade och badade ett tag. Efter det gick jag till Empire, där jag mötte Erika och vi tog en fika. Empire är ett gammalt tåg som de gjort om till ett fik. Väldigt coolt. Det kändes så konstigt att sitta där med henne eftersom det var den sista gången hon och jag kommer vara själva. Väldigt ledsamt.
På torsdagen efter skolan gick jag till gymmet och efter det åkte jag, Pia, Natalie och Erika hem till Pia och vi bakade massa goda saker. Erika lärde oss några av hennes goda recept. Efter att ha ätit alldeles för mycket kaka och tårta körde Erika hem mig.
På fredagen cyklade jag till gymmet efter skolan och efter gymmet cyklade jag hem. Jag kom hem och satt ute i solen lite och läste. Eller i alla fall så försökte jag läsa... Lite senare på kvällen åkte jag, Connor och några kompisar till One-mile och hammockade lite. Efter att ha blivit totalt uppäten av mygg åkte vi hem.
På lördagen körde Kristy upp mig till Paradise och hem till Rachel.
Rachel tog mig till ett lokalt café, visade mig runt och vi åkte och kollade på jättefina ställen med fin utsikt. Efter det åkte vi till Paradise lake och så började vi cykla. Vi hade tänkt att cykla runt sjön, och det skulle vara ungefär 10 km. Men när vi hade cyklat typ 7 km insåg vi att det inte gick att komma runt helt, så vi fick vända och cykla tillbaka. Så det blev 14 km, inte illa i den värmen! Efter det åkte vi direkt till ett grillparty för en tjej som hade tagit examen från college.Det var kul att träffa några av Rachels barndomsvänner.
Efter det åkte vi och handlade grejer så att vi skulle kunna göra smores. Inne i affären hittade vi en jättecool deodorant, som jag bara var tvungen att köpa! Det var typ gel som man skruvade upp, hur coolt som helst!
När vi kom hem till Rachels hus tände vi en eld ute vid poolen och så gjorde vi smores och satt och pratade med hennes föräldrar. Sedan gick vi in och la oss och kollade på film. Rachels mamma sa att det låter lite som att jag har en dialekt som om jag vore från Minnesota. På filmen vi kollade på snackade några den dialekten, och jag hoppas innerligt att jag inte låter så!!
På söndagen när vi vaknade gjorde Rachel Crêpes åt oss och vi satte oss i sängen och åt och kollade på en till film. Efter filmen gick vi upp och fixade oss och sedan åkte vi ner till Chico igen där vi träffade Natalie, Pia och Erika.
Väl nere i Chico åkte vi till Bidwell mansion, som är herrgården där The Bidwell's som grundade staden Chico bodde. Det var väldigt coolt och så, men igen kommer man från Europa så var det inte så mycket att ha... Det har jag verkligen insett, att vi har mycket coola byggnader och historia i Sverige och i Europa.
Efter det åkte vi till Perk och fikade och efter det släppte Rachel av mig här hemma. Jag han dock bara vara hemma i typ 15 min innan vi i familjen åkte igen. Vi åkte till Plutos och hämtade upp mat och efter det åkte vi till parken där vi hade avskedsfest med alla utbytesstudenterna och deras familjer.
Vi utbytesstudenter skulle hålla våra tacktal och jag var sist av alla... I vanliga fall brukar jag vilja vara först, men jag fick inte välja. Jag sa till mig själv att jag verkligen inte ville gråta, men när jag väl stod där framme kunde jag inte låta bli. Jag skrattade först, men skrattet övergick i gråt. Efter att alla hade hållit sina tacktal var det dags för att skriva på varandras California falgs. Efter det åkte vi hem.

Jag fortsätter med vecka 21 när jag hinner! Har alla dagar fullbokade nu!
Hoppas allt är bra hemma!! Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar